Regie: Alex Garland | Duur: 108 minuten | Taal: Engels | Kijkwijzer: 16 jaar

Camera

Artificial Intelligence: A.I. uit 2001 was het ei waar grootmeester Stanley Kubrick bijna twintig jaar op broedde. Steven Spielbergs film schetst een beangstigend beeld van een maatschappij waarin liefde, een ondeelbaar begrip, niet langer alleen vanuit het menselijk hart komt. Ex Machina van regisseur Alex Garland gaat ook over de liefde als product, met de computerchip als wieg.

De jonge, talentvolle programmeur Caleb (Domhnall Gleeson) wordt geselecteerd voor een baanbrekend experiment: het testen van kunstmatige intelligentie in de vorm van beeldschone robotvrouw Ava. Het experiment vindt plaats in het afgelegen huis van zijn werkgever, internetmagnaat Nathan (Oscar Isaac) die het gebeuren nauwlettend monitort. Aanvankelijk kan Caleb zijn bewondering voor testobject Ava niet op. Maar de cognitief hoogontwikkelde androïde geeft ook blijk van sociaal-emotionele intelligentie, waardoor Calebs objectiviteit en loyaliteit in toenemende mate onder druk komen te staan.

“To erase the line between men and machine is to obscure the line between men and gods.” Vervagende grenzen tussen mens en machine is één van de interessante lagen in dit romantische drama met kenmerken van een psychologische thriller. Ava, voortreffelijk gespeeld door Alicia Vikander, neemt tijdens het experiment de regie van Caleb namelijk over. Dat Caleb gevoelens voor Ava ontwikkelt, is op zich al opzienbarend. Maar dat Ava hem haarfijn doorgrondt en ook inpalmt, verwart de goedhartige nerd ten zeerste. Temeer omdat Ava Caleb waarschuwt de pedante Nathan niet te kunnen vertrouwen. Zijn haar emoties echt of is ze door Nathan voorgeprogrammeerd?

Plot, acteerwerk, een geweldige cinematografie en een minimalistische soundtrack maken Ex Machina tot een intrigerende film waarin wetenschap en ethiek met elkaar botsen. Garlands werk is dan ook voer voor filosofen, want voor zover bewustzijn te dupliceren valt, is het de vraag of dit wenselijk is. Asfalteren we zo niet de weg richting onze extinctie? Het einde van de film verraadt een mogelijk antwoord en betekent – ik waarschuw alvast – een lelijke kras op de ziel. De ziel, die de mens maakt tot zoveel meer dan een simpel fabricaat.

Ex_Machina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>